Pravděpodobné místo pohřbení Kurta Knispela

29.08.2011 13:06

Kurt Knispel zemřel v obci Urbau (Vrbovec), okres Znojmo, kde je i pochovaný na pozemku za hřbitovní zdí, kde je teď ovocný sad. Tento poslední údaj uvádí také Deutsche Dienstelle, úřad se sídlem v Berlíně, pátrající po posledním místě odpočinku německých vojákův padlých v druhé světové válce.

Informace pátrače z  https://forum.valka.cz/
Dostal jsem kontakt na pamětníka, kterého jsem sliboval už dlouho, ale kamarád neměl čas, já ano a tak jsem ho našel.
Je to pán nar. 1920, za války pracoval ve Vrbovci jako pekař (bližší jsem nezkoumal, ale tedy asi nešlo o Volksdeutsche, jinak by byl na frontě). Na sklonku války ale ve Vrbovci tři měsíce nebyl, odjel domů a vrátil se až v červnu. Komunikuje perfektní češtinou, tedy byl v pekárně asi nasazen. Ukázal mi, kde po jeho návratu bylo 12-15 čerstvých hrobů německých vojáků, označených kříži a tabulkami se jmény - zřejmě tedy hledaný Heldenfriedhof.
Je to triúhelnikový pozemek za severovýchodní zdí hřbitova (má tvar lichoběžníku). V padesátých letech měly snad být hroby vykopány - v každém případě byly odstraněny kříže a tabulky se jmény - a nyní je tam oplocená zahrada, plná jabloní. Jméno majitele zahrady nevěděl (nebo nechtěl říci). Zkoušel jsem z něj dostat další podrobnosti, ale odvolával se na to, že ve Vrbovci na konci války nebyl a že s ohledem na 87 let stáří už si taky moc nepamatuje. Ale myslí, že na tabulkách na křížích nebylo jméno Kurt Knispel.

vrbovec sad.jpg

Místo hrobu KK ve Vrbovci_loc.jpg